^Back To Top
  
  
  

Poniedziałek 11.05.

 


1. Zaczynamy od gimnastyki porannej

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

 

2. Spotkanie na wiejskim podwórku – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller „Wiejskie ustronie”.

 

 

 

Ewa Stadtmüller „Wiejskie ustronie”

 

Nie uwierzycie, co się nam przytrafiło! – opowiadał przy kolacji dziadzio. – Postanowiliśmy z babcią zabrać was na parę dni na wieś, więc zacząłem szukać gospodarstwa agroturystycznego położonego w jakiejś ładnej i spokojnej okolicy. Znalazłem. Miejsce dobrze mi znane. Patrzę na nazwisko gospodarza – coś takiego! Mój kolega z dzieciństwa też nazywał się Maciszek, ale na imię miał Staś, a nie Janusz. Dzwonię. I cóż się okazuje…? – ten Janusz to rodzony syn Stasia. Ale było radości! Staś zaprosił nas do siebie razem z wnukami. – Pojedziemy na wieś? – ucieszyła się Ada. – Oczywiście – jeśli rodzice się zgodzą – zaznaczyła babcia. Na szczęście mama z tatą nie mieli nic przeciwko temu. Olkowi zdawało się nawet, że tata puścił oko do mamy, zupełnie jakby chciał powiedzieć: „Nareszcie będziemy mieli trochę czasu tylko dla siebie”. Gospodarstwo agroturystyczne, pod wdzięczną nazwą „Ustronie”, okazało się miejscem wymarzonym na odpoczynek. Pan Staś nie ukrywał wzruszenia. – Wasz dziadek przyjeżdżał tu z rodzicami na wakacje – opowiadał Olkowi i Adzie. – Chodziliśmy razem na grzyby i jagody, paśliśmy krowy… – Ma pan krowy? – zainteresował się natychmiast Olek. – A mam – uśmiechnął się kolega dziadka. – Ta starsza to Jagoda, a ta młodsza – Malina. – A kaczuszki? – chciała wiedzieć Ada. – Kaczuszki też są. Całe popołudnie dzieci spędziły na zwiedzaniu stajni, obory i kurnika. Adzie najbardziej podobało się karmienie kur i kaczek, a Olkowi – królików. Oboje z zachwytem przyglądali się, jak pan Staś czyści konia. – Co prawda do pracy w polu używam traktora – opowiadał pan Staś – ale kiedy do Janusza przyjadą goście, to każdy dzieciak marzy, żeby wsiąść na prawdziwego rumaka. Olkowi natychmiast zaświeciły się oczy. – A czy ja… też mógłbym się przejechać? – zapytał z nadzieją w głosie. – Na koniu czy na traktorze? – chciał wiedzieć pan Staś. – Jak znam mego wnuka, to na jednym i drugim – zaśmiał się dziadzio. Trzy dni przeleciały jak z bicza strzelił. W tym czasie dzieci zdążyły zaprzyjaźnić się z Burym, który okazał się nadzwyczaj spokojnym koniem. Z Olkiem i Adą na grzbiecie spacerował po całym gospodarstwie, a w tym czasie prowadzący go za uzdę pan Stanisław opowiadał, jak mu się gospodarzy. Okazało się, że ma duże pole, na którym uprawia rzepak. – Musicie przyjechać w maju – zapraszał. – Zobaczycie, jak pięknie kwitnie. – Jak ty sobie, Stasiu, z tym wszystkim radzisz? – nie krył uznania dziadzio. – Wstaję o piątej, oporządzam zwierzęta, a potem po kolei robi się, co trzeba – odparł zadowolony gospodarz. – Wiesz, dziadziu, chyba będę rolnikiem – zwierzył się Olek, gdy trzeba było pożegnać wiejskie „Ustronie” i ruszać do miasta. – Byłbyś gotów na tak ciężką pracę? – zdziwił się dziadzio. – Jasne – kiwnął głową Olek. – A na wstawanie o piątej rano? – Nad tym musiałbym jeszcze popracować… – przyznał się największy śpioch w rodzinie.

 

3.Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.

– Co zobaczyły dzieci w gospodarstwie syna pana Stasia?

− Co robili Olek i Ada podczas wizyty w gospodarstwie?

− Jakie obowiązki ma do wykonania rolnik?

 

4.Zabawa ruchowa Przestraszone kurczęta.

Rodzic uderza np. o miskę.

Dzieci są kurczętami. Poruszają się po całym pokoju przy dźwiękach Gdy „muzyka” milknie stają na jednej nodze i machają ramionami (skrzydłami) – kurczęta przestraszyły się szczekającego pieska i starają się go odpędzić.

 

5.Zagadki ruchowe – Jakim jestem zwierzęciem?

Zabawcie się w kalambury z rodzicem udając jakieś zwierzątko. Potem zmiana rodzic lub rodzeństwo będzie udawać zwierzę, a wy odgadywać.

Obrazki  zwierząt z wiejskiego podwórka.

6.Zwierzęta z wiejskiego podwórka film edukacyjny. Zapraszam do oglądania.

https://www.youtube.com/watch?v=5cT69xkHVh8
Jakie zwierzęta były na filmiku? Czy potraficie odpowiedzieć, co otrzymujemy z tych zwierząt?

 7.Odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka. Starsze dzieci mogą odczytać nazwy zwierząt wiejskich.

https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE

 
8.Zabawa paluszkowa „Palce do palców”.

Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłonie)
to od razu się witają. (machamy do siebie)
Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy swoje kciukami)
to od razu się witają.(machamy do siebie)
Gdy się palce spotykają (dotykamy palce),
to od razu się witają (machamy do siebie).


9.To na tyle na dzisiaj. Karty pracy starszaki: fioletowa książka cz. 4 str. 3-6
4 latki str. 33.

 

 

 

Piątek 08.05.

Witajcie kochani zaczniemy od porannych ćwiczeń

  1. Ćwiczenia poranne
    Zabawa na powitanie – Witamy się różnymi częściami ciał. Dzieci dobierają się w pary (z rodzeństwem, rodzicem) i witają się tą częścią ciała o której mówi rodzic; Witamy się łokciami, czołami, kolanami, plecami.
     Ćwiczenia dużych grup mięśni – Pokażcie to, co powiem. Rodzic wymienia nazwy części ciała, a dzieci pokazują je najpierw powoli i stopniowo coraz szybciej.
     Ćwiczenia równowagi – Kto to potrafi? Dzieci dotykają prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; łapią prawą ręką lewej za plecami i odwrotnie; stają na palcach; stają na piętach.
     Podskoki – Kto podskoczy najwyżej? Dzieci podskakują obunóż w miejscu z klaśnięciem nad głową.
    2. Poznaliście już swoją miejscowość, region, najważniejsze miasta w Polsce. Teraz zobaczcie gdzie na mapie Polski znajduje się morze i góry. Zapraszam na krótką wycieczkę w te miejsca.


  1. Podróż nad morze. Można odbyć:

Oglądnijcie też krótki filmik, zapamiętajcie jakie odgłosy tam się pojawiły i jakie rzeczy zostały pokazane. Co nam daje morze?

https://www.youtube.com/watch?v=MLtavdqm75I

 

 

Morze daje nam: 

-bursztyny,

-ryby,

-kąpiele w morzu,

-relaks, wypoczynek,

-rozwinięty handel,

-wielu turystów.

Czy zauważyliście na filmie latarnię morską? Latarnia morska to duża wieża na której szczycie jest umieszczone źródło światła. Służy jako nawigacyjny znak dla statków. Łatwo ją rozpoznać, jest pomalowana w kolorowe pasy.

4.Jakie rzeczy należy spakować nad morze i dlaczego, będą one potrzebne?

(okulary, czapka z daszkiem, woda mineralna, krem z filtrem, koło do pływania, wiaderko itp.).
Ważne jest aby bezpiecznie korzystać z pobytu nad morzem. Nie oddalać się samemu, do morza wchodzić z rodzicami, pływać z rękawkami, smarować się kremem z filtrem ochronnym, dużo pić wody, koniecznie nosić czapkę z daszkiem i okulary. Pływać tylko w oznaczonym miejscach i zwrócić uwagę jakie flagi wywiesza ratownik.

„Czerwona”  – zakaz kąpieli.

„Biała” – kąpiel dozwolona.

  1. Zabawy konstrukcyjne z muszelkami i statkami.
    Jeśli macie w domu muszelki to ułóżcie z nich jakieś wzory.

(Dzieci oglądają kształt, kolor, fakturę swoich muszelek, wypowiadają się na ich temat. Przeliczają muszelki, porównują liczebność zbiorów itp.)
A jeśli nie macie, to poproście rodziców żeby zrobili z wami statki z kartki i umieśćcie w misce z wodą. Możecie „ścigać” się swoimi statkami, który pierwszy dopłynie do mety. Dobrej zabawy!

6.Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, poprzez odpowiedź na zadane pytanie
tak lub nie.

  Czy można wchodzić do wody bez wiedzy i opieki rodzica?
• Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?
• Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?
• Czy na plaży można zakopać śmieci?
• Czy w czasie burzy można spacerować po plaży?
• Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?
• Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?

 

  1. Teraz przeniesiemy się w nasze polskie góry i jeszcze raz spójrzmy na mapę. Przesylabujcie napis a starszaki proszę, żeby również przegłoskowali wyraz Tatry.

 

 

 

Tatry najwyższe polskie góry, położone są w województwie małopolskim, na południu Polski.  Głównym atutem tego regionu są oczywiście wysokie i piękne szczyty górskie, unikalna przyroda, świeże powietrze oraz jego mieszkańcy- Górale. Góry można zwiedzać o każdej porze roku, chodzić po górach, jeździć na nartach, podziwiać widoki. Na górskiej hali pasą się owieczki, z ich wełny robi się różne ubrania a z mleka smaczne oscypki (serki)- przysmak regionalny. Można posłuchać góralskiej muzyki i pooglądać piękne stroje góralskie.

 

 

Posłuchajcie góralskiej muzyki- aż same nogi rwa się do tańca!

https://www.youtube.com/watch?v=nkfqriDMwXg

  1. Pogoda w górach jest kapryśna. Zawsze należy ubierać się odpowiednio do pory roku. Na szlaki górskie musimy ubrać odpowiednie, bezpieczne buty, wiatrówkę, jak zwykle krem ochronny ( ponieważ tutaj słońce również mocno świeci) i oczywiście prowiant, gdyż na szlakach górskich nie ma sklepów. W schronisku możemy odpocząć i cos zjeść. Nie zawsze też możemy wychodzić w góry, należy sprawdzać pogodę i słuchać zaleceń GOPR (Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratownicze)

A wy gdzie chętniej wyjeżdżacie na wakacje w góry czy nad morze?

 

9. A teraz angielski:

Zaśpiewajmy:

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw

i przypomnijcie sobie słówka związane z emocjami:

https://www.youtube.com/watch?v=k5VwgPiwDYU

Dla chętnych Peppa Pig, bajka w języku angielskim

https://www.youtube.com/watch?v=0lKvFNSGuXw

Na dzisiaj to wszystko kochani. Miłego weekendu! 

 

 

 

Copyright © 2024. Publiczne Przedszkole w Porębie Spytkowskiej Rights Reserved.