Witajcie we wtoreczek !!!:)
1.Dzisiaj poznamy dokładniej pszczoły i dowiemy się jak bardzo ważne to są owady.
Na powitanie zabawmy się przy piosence pt.”Pszczoła”. Naśladujcie pszczoły, wykonujcie to o czym mowa w piosence, czyli latamy po łące i zbieramy nektar.
https://www.youtube.com/watch?v=Noqzqb1nxQA
2.Posłuchajcie teraz opowiadania o przygodzie pszczółki:
„Przygoda małej pszczółki”- opowiadanie C. Lewandowska
Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek. Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów.
Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła się, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I .... rozpłakała się. Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku - ula? Nie pamiętam drogi. Aż tu, co to za duża pszczoła?
- Dzień dobry mała dziewczynko, co ty sama tu robisz? Jestem trzmiel Felek, dlaczego płaczesz?
- Ja jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam.- I Maja się znowu rozpłakała.
- Nie płacz Maju, otrzyj z oczu łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę. Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy Maju razem.
I trzmiel Felek razem z mała pszczółką przyfrunęli do ula. Pszczółka podziękowała bąkowi i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny pomimo pracy podczas zbierania pyłku i nektaru z kwiatów
3.Jak miała na imię pszczoła ,bohaterka opowiadania?
-Co się wydarzyło pewnego dnia?
- Kto pomógł pszczółce wrócić do domu?
-Jak miał na imię trzmiel ?
4.To była bajka o pszczółce ,a teraz oglądnijcie film, który opowiada o prawdziwym życiu pszczół pt.”Z kamerą wśród pszczół ”odcinek 1
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
„Z kamera wśród pszczół” odcinek 2
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
Z kamerą wśród pszczół odcinek 3
https://www.youtube.com/watch?v=exknqkNNFGg
To są bardzo krótkie filmiki, więc zachęcam do obejrzenia
A to krótsza bajka o powstawaniu miodu pt.„Bajka o pszczołach, tajemnicza kuchnia „
https://www.youtube.com/watch?v=r65R8crNjig
5.Zobaczcie ,tak wygląda pszczoła miodna
A tak królowa matka- ta w środku, oznaczona. Ona jest większa od pozostałych.
6.Teraz czas na zabawę pt.”Pszczółka śpi w ogrodzie”. Zaproście do zabawy rodzeństwo i rodziców. Jedno z was jest pszczółką, a pozostali chodzą dookoła, tak jak mówią słowa piosenki.
7.Wykonamy pszczółki w ulu
https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/346-pszczolki-w-ulu
Do tej pracy możecie wykorzystać rolki po papierze toaletowym i pociąć na krótsze ,można też pozaginać tak jak widać na zdjęciu. Następnie sklejamy je razem i tworzymy plastry ,mieszkanie pszczół w ulu. Malujemy na żółto farbą. Potem robimy pszczółki .Tutaj możecie wykonać z bibuły, z plasteliny lub wg. waszego pomysłu. Skrzydełka mogą być z foli, bibuły, pergaminu…
DO DZIEŁA !!!
Dzieci młodsze zachęcam do pokolorowania pszczółki Mai, bohaterki bajki, którą proponuję obejrzeć na dobranoc.
https://www.youtube.com/watch?v=S8VR1nAfCxo
https://www.youtube.com/watch?v=ViSUtAzIOpQ
To jest bardzo ładna bajkaJ
8. 5,6-latki wykonajcie w książce fioletowej str. 40,42. Powodzenia !!!
Dla chętnych malowanka
1.W tym tygodniu porozmawiamy sobie o łące, już wspominaliśmy troszkę o niektórych mieszkańcach łąki w kwietniu, ale teraz dowiemy się o wiele więcej, zwłaszcza, że żyją na niej bardzo ważne i potrzebne zwierzęta i owady.
2.Posłuchajcie i oglądnijcie film pt.”Przygody Skrzata Borówki”- Łąka”
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
3.Powiedzcie teraz:
- Jakie imię ma skrzat, który oprowadzał nas po łące?
-Jakie zwierzęta spotkał na łące
-Skąd wzięła się łąka?(jak powstała)
-Jakie kwiaty i owady zauważyliście?
4.Czas na zabawę przy piosence pt.”Na majowej łące”
https://www.youtube.com/watch?v=cb0dNXPEYoc
5.Kochani popatrzcie uważnie na ilustracje łąki :
-Policzcie ile jest owadów?
-Ile jest ptaków?
-Ile jest zwierząt ?
-Czego jest więcej, ptaków, czy owadów ,o ile wiecej ?
-Kto żyje pod ziemią ?
6.Moi drodzy wiecie już, że łąka jest mieszkaniem wielu zwierząt i owadów, dlatego należy pamiętać ,że nie możemy dopuścić do tego żeby te zwierzęta i przyroda przestały istnieć. Przecież kochamy zwierzęta, kwiaty, piękne motyle, bociany. Jedną bardzo ważną rzeczą jest nie wypalanie traw ,łąk.
Przypomnijmy sobie o ekologii i ochronie przyrody, to nasz temat na ten rok szkolny. Przypomnijmy sobie numer telefonu do straży pożarnej -998
Zobaczcie co stanie się ze zwierzętami w czasie pożaru.
Przypomnijmy sobie wszystkie ważne numery alarmowe:
Nie tak dawno, bo 4 maja obchodzony był Międzynarodowy Dzień Strażaka!
7 . Na koniec zachęcam was do cyklicznego pełnienia dyżurów, takich jak: nakrywanie do stołu, odnoszenie naczyń po posiłku, sprzątanie swojego pokoju, podlewanie kwiatów, ścieranie kurzu itp.
Podczas pełnienia dyżuru włącz sobie piosenkę pt.”Piosenka o sprzątaniu domu”
https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w
8.Praca w kartach pracy; -5,6-latki,książka fioletowa str.36,37-tutaj jeszcze raz opowiedzcie o łące, ale pamiętajcie ,całymi zdaniami str.41.
4-latki str. 48,49
A na popołudnie zapraszam na krótki film”25 ciekawostek o których jeszcze przed chwilą nie miałeś pojęcia”.
Jest naprawdę ciekawy
https://www.youtube.com/watch?v=NJwgFeqAvQE
Dla chętnych zapraszam na gimnastykę buzi i języczka
„Przygody Języczka-Wędrowniczka"
Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:
Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie - pomyślał.Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym)
- Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek.
Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej).
W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby).
Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:
- Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),
- Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
- Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
- Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i malutkich (cich naśladowanie odgłosu Indian).
Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego.
Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum - plum).
Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się: - chmury zostały rozdmuchane.
Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód - pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.