^Back To Top
  
  
  

Piątek 19.06.

1. Witajcie kochani. Zaczynamy! Trochę ruchu:
https://www.youtube.com/watch?v=Vq4LxW6QX7I

2. Nadchodzi czas pożegnań z przedszkolem, z wychowawcami, zabawkami i kolegami i koleżankami z naszej grupy. Dzisiaj porozmawiamy sobie o przyjaźniach przedszkolnych i podwórkowych. Zastanowimy się kim jest dla nas przyjaciel.

Posłuchajcie wiersza J. Koczanowskiej pt.: „Przyjaciel”

Przyjaciel

Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.
Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest
gdy coś się nie powiedzie.

 3. Pytania do wiersza:

  • Czy żeby być szczęśliwym trzeba mieć stu przyjaciół?
  • Ilu wystarczy?
  • Kto to jest przyjaciel?
  • Czy przyjaciel jest z nami tylko wtedy gdy wszystko jest dobrze?
  • Czy Wy macie swojego przyjaciela?
  • Jak razem spędzacie czas?


Przyjaźń jest bardzo ważna. Należy o nią dbać. Czasami warto podziękować naszemu przyjacielowi za to, że zawsze jest obok, że bawi się z nami, ale i pociesza, jeśli jesteśmy smutni.

4. „Mam serduszko” – zabawa ruchowa – polega ona na tym że narysowane i wycięte serduszko przekazujemy bratu, siostrze lub mamie, tacie ( jeśli nie macie rodzeństwa to zabawcie się sami z mamą wirując, wokół własnej osoby i powtarzając rymowankę) śpiewając piosenkę: ,,Mam serduszko” na melodię piosenki ,,Mam chusteczkę haftowaną”.

Mam serduszko, wielkie serce, spójrz jakie czerwone.
Kogo kocham, kogo lubię, rzucę w jego stronę.
Ciebie kocham, Ciebie lubię, Ciebie pocałuję.
A czerwone dziś serduszko Tobie podaruję!

5. „Serduszko przyjaźni” – zabawa ruchowa do piosenki „Serduszko przyjaźni” i wykonywanie czynności zgodnie ze słowami piosenki, dzieci próbują naśladować.
https://www.youtube.com/watch?v=-viYE8ZHMCY

Wysoko podnoszę ręce: i raz, i dwa, o tak! (podnosimy ręce do góry i klaszczemy trzy razy)
A z nich układam serce, bo to przyjaźni znak. 
(tworzymy serce z dłoni i poruszamy nimi do przodu i do tyłu)
I wiem, że wśród przyjaciół nie jestem nigdy sam. 
(wskazujemy na wszystkich w koło i przecząca kiwamy palcem wskazującym)
Rozejrzę się dokoła i tobie rękę dam. 
(rozglądamy się na prawo i na lewo i podajemy rękę osobie obok)

Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra! 
(dobieramy się w pary i kręcimy się w koło)
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.

Wysoko podnoszę ręce: i raz, i dwa, o tak! 
(podnosimy ręce do góry i klaszczemy trzy razy)
A z nich układam serce, bo to przyjaźni znak. 
(tworzymy serce z dłoni i poruszamy nimi do przodu i do tyłu)
Przyjaciół znowu szukam, na sali wielki ruch, 
(rozglądamy się na prawo i na lewo)
jesteśmy już we czwórkę, choć przedtem było dwóch. 
(dwie pary łączą się i tańczą razem w kółeczku)

Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra! 
(tańczmy swobodnie w kółeczku)
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.
Zatańczmy więc wesoło, muzyka niech nam gra!
Świat staje się piękniejszy, a nasza przyjaźń trwa.

 

6. „Jaki powinien być przyjaciel?” – zabawa dydaktyczna – dziecko wypowiada zdanie: „Przyjaciel powinien być…”i kończy je według własnego pomysłu; „Najbardziej będzie brakować mi…( imię koleżanki/ kolegi z przedszkola), dlatego, że….”

 

7. „Serce” – zabawa ruchowa. Dzieci tańczą z paskami czerwonej bibuły w rytmie piosenki „Narysuje dziś serduszko”. Na przerwę w piosence próbują ułożyć serduszko z bibuły.
https://www.youtube.com/watch?v=S9s19ia-8CA

 

8. Dla chętnych. „Serce dla przyjaciela” – wykonanie pracy plastycznej dla przyjaciela z przedszkola (formujemy kuleczki z bibuły i wyklejamy nimi serce. Na odwrocie rysujemy/piszemy coś dla naszego przyjaciela).

 

9. „Mam przyjaciela”  – osłuchanie z piosenką – dzieci aktywnie słuchają piosenki – za każdym razem kiedy usłyszą słowa „przyjaciela” wykonują serduszko z dłoni i poruszają nimi do przodu i tyłu – jakby serduszko pulsowało.

https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8 

Latem lubimy oglądać słońce,
po deszczu tęczę łapać na łące,
lubimy latem też w piłkę grać
a na biwaku w namiocie spać.
Zimą lubimy lepić bałwana,
jeździć na sankach nawet do rana,
lubimy książki, w warcaby grać
albo z latawcem i wiatrem gnać!

Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.
Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.

Mam mamę, tatę, siostrę i pieska
i przyjaciela, on blisko mieszka
gdy jest mi smutno pociesza mnie,
a gdy wesoło – bawimy się.
Dziś popłyniemy pirackim statkiem,
jutro znajdziemy Puchatka chatkę,
indiański namiot na nas czeka,
rycerz na koniu jedzie z daleka!

Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.
Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.

Śmieje się do nas świat
Taki wielki, piękny świat
a gdy jest nas dwóch,
to cały świat jest nasz.

Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.
Nie muszę nic robić sam,
przecież przyjaciela mam.
jest fajnie mówię wam,
bo przyjaciela mam.

10. Angielski:

https://www.youtube.com/watch?v=gghDRJVxFxU

https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

https://www.youtube.com/watch?v=C3c8fzbsfOE

 

Na dziś to wszystko moi drodzy! Zachęcam do odsłuchania słuchowiska przez weekend! Miłej zabawy. Pozdrawiamy!

Czwartek 18.06.

 

Witajcie przedszkolaczki !!!.

 

1.Dzisiaj zaczniemy od zastanowienia się nad owocami ,które już możemy jeść, a mianowicie –czereśniami. Są to pyszne, słodkie i bardzo zdrowe owoce, które na pewno znacie, ale dla przypomnienia zobaczcie ilustrację. Może ktoś z was ma w domu te owoce, a jeszcze nie jadł .Poproście rodziców ,aby je wam przygotowali, po zajęciach pewno spróbujecie. Mają dużo wartości

odżywczych.

 

Czereśnie, zwłaszcza czerwone, zawierają przeciwutleniacze. Im ciemniejszy kolor skórki, tym więcej przeciwutleniaczy w owocach.

Przeciwutleniacze to naturalne substancje, chroniące przed nowotworami i spowalniające procesy starzenia się organizmu.

-czereśnie wspomagają pracę serca

-czereśnie wspomagają pracę tarczycy

-czereśnie wspomagają pracę układu pokarmowego

Warto wiedzieć

Czereśnie - kalorie, wartości odżywcze

w 100 g:

Wartość energetyczna - 63 kcal
Białko ogółem - 1.06 g
Tłuszcz - 0.20 g
Węglowodany - 16.01 g (w tym cukry proste 12.82 g)
Błonnik - 2.1 g

Witaminy

Witamina C – 7.0 mg
Tiamina – 0.027 mg
Ryboflawina – 0.033 mg
Niacyna - 0.154 mg
Witamina B6 - 0.049 mg
Kwas foliowy -  4 µg
Witamina A – 64 IU
Witamina E – 0.07 mg
Witamina K - 2.1 µg

Minerały

Wapń – 13 mg
Żelazo - 0.36 mg
Magnez - 11 mg
Fosfor - 21 mg
Potas - 222 mg
Cynk - 0.07 mg

 

 

 

 

2.Spróbujcie teraz podzielić słowo czereśnie na sylaby –cze -re- śnie  i głoski cz- e -r- e- ś- n- i-e

Te czereśnie na gałęzi wyglądają smakowicie i  są piękne. Zdarza się jednak, że czereśnie są popękane, dlaczego tak się dzieje? Zaraz się dowiecie.

 

 3. Zabawa badawcza –„ Dlaczego czereśnie pękają”?

Do zrobienia doświadczenia ,potrzebujemy:

 

Czereśnie – całe i popękane, rabarbar, woreczek foliowy, miska z wodą.

  • Wyjaśnianie dziecku, dlaczego, kiedy pada deszcz, dojrzewające latem owoce pękają.
  • Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt.

 

 

  • Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych – do miski z wodą. Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka i z rabarbarem z wody (rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija. Rodzic wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa więc swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.
  • Degustowanie czereśni – całych i popękanych

 

4.Zabawa rozluźniająca mięśnie wokół oczu i na czole –„ Duże oczy”.

  • Rodzic opowiada, dziecko słuchaj i wykonuje polecenia.
  • Za chwilę będziecie mogli zrobić duże, bardzo duże oczy. Unieście przy tym brwi do góry tak mocno, jak tylko możecie. Wyobraźcie sobie, że macie jeszcze dodatkowe, trzecie oko pośrodku czoła. I właśnie to oko otwórzcie tak szeroko, jak tylko potraficie… A potem możecie poruszać waszymi szeroko otwartymi oczami we wszystkie strony: w dół, do góry, w prawą stronę, w lewą stronę. Być może zauważycie waszymi trzema szeroko otwartymi oczami coś, czego do tej pory nie widzieliście. Za chwilę zacznę powoli odliczać do sześciu. Kiedy dojdę do szóstki, zamknijcie na moment oczy i nadajcie im w myślach taki rozmiar, jaki chcielibyście mieć. Trzecie oko będziecie mogli sobie później wyobrazić za każdym razem, kiedy będziecie chcieli zobaczyć coś w waszej wyobraźni. Jeden, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć
  • Teraz czas na piosenkę „A my nie chcemy jeszcze iść”, ”Przedszkola czas już minął”

 

https://www.youtube.com/watch?v=qmvipCo922w

 

https://www.youtube.com/watch?v=8JYyc0eSl_c

 

5.Ponieważ rozmawiamy o czereśniach, wykonajmy je na papierze. Możecie narysować kredkami, farbami lub wyciąć z papieru. Można tez namalować całe drzewo czereśniowe lub nakleić czereśnie z plasteliny lub bibuły.

 

                                                                                                 

6.Po zakończeniu pracy zachęcam was do degustacji czereśni i truskawek, oczywiście umytych. Truskawki to też bardzo smaczne i zdrowe owoce ,k tóre są krótko, właśnie przyszła pora je jeść, ponieważ są dojrzałe. Przyglądnijcie się tym owocom jeszcze raz i porównajcie kształt, kolor, skórkę i strukturę.

SMACZNEGO !!! MIŁEJ PRACY I ZABAWY!!!

5,6-latki proszę wykonać w książce fioletowej str.70,71

 

Copyright © 2024. Publiczne Przedszkole w Porębie Spytkowskiej Rights Reserved.