1. Witam Was kochane dzieci.
Zacznijmy dzisiejsze zajęcia od wiersza pt.:„Segregujcie śmieci”.
Spójrzcie na obrazek poniżej, są na nim kosze w różnych kolorach. Rodzice przeczytają Wam co do którego wolno wrzucać.
„Segregujcie śmieci”
Czy wiesz, co oznaczają te kolory –
- niebieski, żółty, zielony?
Każdy kolor inny pojemnik oznacza,
do pojemników różne śmieci się wtłacza.
Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach,
przeczytane gazety, zapisane kartki – jest on bardzo ważny.
To pojemnik na papier – zna go uczeń każdy.
Zielony – kolor wesoły z daleka ogłasza
„Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione talerze!!!”,
czyli szkło – w głównej mierze.
Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki,
wrzuć tutaj plastik, żal po nim – niewielki.
By las był zielony, wody nie ubyło
i każdego ranka wokół było miło
piątek czy niedziela – pamiętajcie dzieci
prosi Matka Ziemia – SEGREGUJCIE ŚMIECI!!!
2. Posłuchajcie teraz piosenki o segregacji i recyklingu. Zastanówcie się co to jest RECYKLING?
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Na świecie rosną coraz wyższe góry odpadów i śmieci. Każdy z nas w ciągu roku wyrzuca kilkaset kilogramów śmieci!
- Co robicie ze śmieciami w swoim domu?
- Kto w Twoim domu odpowiada za wynoszenie śmieci?
Wyjaśnienie pojęcia
Segregacja – sposób gromadzenia odpadów, polegający na ich podziale ze względu na rodzaj materiału z którego zostały wytworzone, celem ich jest powtórne wykorzystanie.
Ze zbierania i segregowania śmieci płyną liczne pożytki.
- Jaki jest dalszy los tych odpadów?
Z makulatury i starych szmat produkuje się papier. Dzięki temu nie trzeba ścinać drzew, których drewno też jest używane do produkcji papieru.
Złom jest przetapiany w hutach na metale, potem produkuje się z nich np. karoserie samochodów. Aluminiowe puszki po napojach skupują huty aluminium – powstają nowe puszki. Z plastikowych odpadów, po ich zmieleniu i rozpuszczeniu, powstają tworzywa sztuczne i pianki oraz nowe opakowania plastikowe. Szkło przetapiają huty szkła – służą do wyrobu nowych opakowań szklanych).
Każdy z was słyszał kiedyś takie słowo jak: RECYKLING. Oznacza ono powtórne wykorzystanie materiałów (posegregowanych odpadów) do ponownego przetworzenia. Tak jak w wykonanych przez Was pracach, z butelek, kartonów i innych niepotrzebnych śmieci powstały wspaniałe przedmioty.
RECYKLING ZACZYNA SIĘ W DOMU
- Każdy nasz wybór czy decyzja zakupowa ma wpływ na to, jak szybko i w jakiej ilości produkujemy odpady. Dlatego np. idąc na zakupy zabierzmy ze sobą torbę z materiału, zamiast korzystać z plastikowych reklamówek. Kupujmy opakowania zbiorcze, co zmniejszy liczbę zużytych pudełek czy butelek. Jednak przede wszystkim, kiedy wybieramy się do sklepu i zamierzamy coś kupić, zastanówmy się czy naprawdę tego potrzebujemy. Korzystajmy z artykułów wielokrotnego użytku, np. drugie śniadanie pakujmy do pojemnika zamiast zużywać codziennie metry papieru lub folii. Bardzo ważna jest też odpowiednia segregacja śmieci już we własnym domu, co ułatwi ich recykling na dalszym etapie – pamiętajmy o tym. Pamiętajmy, aby zgniatać puszki czy plastikowe butelki, dzięki czemu zajmą mniej miejsca. Stare ubrania i zabawki w dobrym stanie mogą trafić np. do domów dziecka, a książki zyskać drugie życie w bibliotece. Wszyscy mamy wpływ na naszą planetę!
3. Poruszajcie się teraz do piosenki „Ziemia to wyspa zielona”
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
4. A teraz oglądnijcie bajeczkę o tym jak bohaterowie poradzili sobie ze śmieciami.
Odpowiedzcie na pytania: Czy łatwo jest segregować śmieci? Jakie błędy popełnili przyjaciele wyrzucając śmieci?
https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc
5. Dzieci 5,6 letnie proszę o wypełnienie w książce fioletowej cz. 4 str. 18, 19, a 4 latki str. 41.
6. Na koniec dla starszaków i chętnych maluszków mam jeszcze quiz kończący wiedzę ekologiczną z tego tygodnia:
Oraz gry ekologiczne dostępne pod danym adresem:
http://ekodzieciaki.mos.gov.pl/ekogry
Pamiętajcie, że wszyscy mamy wpływ na naszą Ziemię, bądźmy strażnikami przyrody!
ANGIELSKI:
HELLO KIDS!
Uporządkujmy wiedzę o zwierzątkach z farmy. Na początek znana Wam już piosenka "Old Mc Donald had a farm"
https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo
Posłuchajcie teraz historii o małej czerwonej kurce, której nikt nie chciał pomagać:
https://www.youtube.com/watch?v=2E72TZy0LNo
I jeszcze na powtórzenie nazw zwierzątek zapraszam do gry:
http://www.sheppardsoftware.com/preschool/animals/farm/animalfarmgame.htm
GOOD BYE!!!
1. Witam Was kochani! Zacznijmy od zabawy ruchowej pt.: „Pada deszczyk”.
Dzieci ilustrują treść ruchami.
Pada deszczyk, pada deszczyk - dzieci naśladują dłońmi padający deszcz
Mocno wieje wiatr (2x) - dzieci unoszą obie ręce do góry i kołyszą nimi
Błyskawica, grzmot - dzieci klaszczą w dłonie i tupią jedną nogą
Błyskawica, grzmot
Piękna tęcza rośnie wokół nas (2x) - dzieci unoszą obie ręce w górę i powoli opuszczają je kreśląc łuk na „niebie”.
2. Zagadki słowne związane z wodą.
Proszę starsze dzieci o odczytanie napisu poniżej:
Woda
A teraz rodzic odczyta zagadki związane z wodą.
Gdy go długo nie ma - wszyscy narzekają,
a gdy przyjdzie, pod parasol przed nim się chowają. /deszcz/
Jak ta szyba się nazywa,
Co wodę zimą na stawie przykrywa? /lód/
Spod kamienia bije,
Kto spragniony pije. /woda lub źródło/
Z gór strumieniem spływa,
przy morzu ogromna bywa. /rzeka/
3. Zastanówcie się i postarajcie się odpowiedzieć własnymi słowami na pytania :
– Do czego potrzebna jest woda?
– Kto potrzebuje wody?
– Gdzie możemy znaleźć wodę?
– Skąd się bierze woda?
4. A teraz zapraszam Was na oglądanie filmu edukacyjnego „Obieg wody w przyrodzie” dostępnego pod adresem:
https://www.youtube.com/watch?v=EXfEySFqfyQ
Ilustruje go również ten obrazek bardzo dobrze znany z zajęć w przedszkolu:
5. Zabawa badawcza „Jak powstaje deszcz?”.
Jeśli tylko macie ochotę to poproście rodzica, żeby pomógł Wam wykonać krótkie doświadczenie jak powstaje deszcz. Nie róbcie tego sami!
Rodzic nalewa wrzątek do szklanki i zwraca uwagę dziecka na zjawisko parowania wody. Zachęca, by spróbowały określić, czym charakteryzuje się para wodna. Następnie, przykrywa szklankę spodkiem tak, aby chmura pary osiadła i skropliła się na nim, tworząc deszcz. Dziecko może ostrożnie dotknąć osiadłej na spodku wody. Obserwuje, jak krople wody spadają do naczynia z wodą. Tak właśnie wygląda deszcz w przyrodzie.
6. Zabawa muzyczno-ruchowa przy znanej Wam piosence „ Mamo, tato wolę wodę”.
https://www.youtube.com/watch?v=yaXWqGe7tQM
7. A teraz oglądnijcie film „Woda - mamo, tato, co wy na to?” i zauważcie, że są takie miejsca na świecie, gdzie brakuje wody. Jak możemy oszczędzać wodę? Pamiętajmy o tym aby każdego dnia nie marnować wody bo to wielki skarb i kiedyś może go braknąć!
https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM
8. To już koniec na dzisiaj. Starszaki proszę o zrobienie w kartach pracy:
5,6 latki- fioletowa książka cz.4 - strony 16 i 17
4 latki - strona 42
Do zobaczenia.
Dla chętnych dzieci mam jeszcze jeden filmik, który pogłębi waszą wiedzę na temat oczyszczania wody i uzdatniania jej do picia pt.: „Niezwykła podróż kropelki”.
https://www.youtube.com/watch?v=plQ8rCApNIQ