1. Witam Was maluszki serdecznie! Dzisiaj poznamy kilka ptaków wracających do nas na wiosnę. Zacznijmy od wspólnego naśladowania w rytm piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=_S1dFAdmfaM
2. A teraz posłuchajcie opowiadania Barbary Szelągowskiej pt.: „ Ptasia narada”
https://www.youtube.com/watch?v=Azr2pqqxGro&t=135s
Rodzicu! Po uważnym wysłuchaniu przez dziecko opowiadania zadaj dziecku pytania:
– Gdzie znajdowały się ptaki ?(na jakim kontynencie?)
– Od kogo ptaki dostały list?
– Czego się z niego dowiedziały?
– Jakie ptaki przylatują wiosną do Polski?
Rodzice! Na ile to możliwe pokażcie swoim dzieciom na mapie świata, gdzie leży Afryka, a gdzie jest Polska i jaką drogę musiały pokonać ptaki.
3. Trochę ruchu:
https://www.youtube.com/watch?v=EuCip5y1464
4. Kolorowe piórka – zabawy badawcze
Do tej zabawy będzie potrzebne piórko, miska z wodą, spryskiwacz z wodą.
Część badawcza: Jakie jest piórko?
DOŚWIADCZENIE NR 1.
Dziecko dotyka i przygląda się budowie piórka. Opisuje jego wygląd, dzieli się swoimi wrażeniami dotykowymi. Z pomocą rodzica opisuje piórko za pomocą określeń przymiotnikowych, np. Piórko jest lekkie, ciepłe, delikatne, miłe.
Następnie rodzic zaprasza dziecko do stolika, na którym stoi miska wypełniona wodą. Rodzic kładzie piórko na wodzie. Dziecko obserwuje doświadczenie i formułuje wnioski.
WNIOSEK: Piórko unosi się na powierzchni wody. (Dzięki piórom ptaki unoszą się na wodzie).
DOŚWIADCZENIE NR 2.
Rodzic umieszcza piórko na folii i spryskuje je wodą. Dziecko obserwuje, jak krople wody spływają z piórka. Dotyka piórka.
WNIOSEK: Piórko jest suche. (Wystarczy, że ptaki po deszczu otrząsną krople wody z piór i są gotowe do lotu).
PODSUMOWANIE BADAŃ:
Rodzic pyta dziecko: Po co ptakom są potrzebne pióra? Dziecko stara się znaleźć odpowiedź na to pytanie. Rodzic uzupełnia jego wypowiedź. (Pióra są potrzebne ptakom do lotu, pomagają utrzymać się ptakom na wodzie. Ponadto pióra zabezpieczają ptaki przed drapieżnikami, utrzymują stałą temperaturę ciała).
5. Jeszcze wesoła piosenka o kukułeczce:
https://www.youtube.com/watch?v=BjgpDyMVHSs
6. Ćwiczenia oddechowe ,,Ptasie piórka” – rozwijanie pojemności płuc.
* Zdmuchiwanie kolorowych piórek z dłoni (zamiast piórek można wykorzystać kawałek papieru, z którego wycinamy kształt piórka)
* Podrzucanie piórek do góry i dmuchanie na nie, by jak najdłużej utrzymać się w powietrzu.
* Dzieci z rodzicami ustawiają się z dwóch stron stolika i starają się przedmuchać piórko na stronę przeciwnika.
Na dzisiaj koniec, do jutra!!!
1. Witam Was kochani. Zacznijmy nasze zajęcia zagadką, która nakieruje Was na dzisiejszy temat.
Lato nam śpiewem umilają
Zimą na naszą pomoc czekają.
W tym tygodniu zajmiemy się powrotami ptaków na wiosnę.
2. Posłuchajcie uważnie piosenki pt.: „Ogłaszają ptaki wiosnę” i odpowiedzcie na pytania pod utworem.
https://www.youtube.com/watch?v=DqNDn9NdL34&t=138s
-jakie ptaki zostały wymienione w utworze?
-przypomnij zwiastuny wiosny
-czy wiesz co znaczy przysłowie: „Jedna jaskółka wiosny nie czyni”?
Jeśli nie wiesz, poproś rodzica o wytłumaczenie.
Jaskółki powracają na przełomie marca i kwietnia, ale bywa , że zjawiają się w lutym. Jednak nie jest to znak, że wiosna się rozpoczęła- stąd to przysłowie.
3. A teraz zapoznajcie się z ptakami, które powracają do Polski na wiosną. Będziemy razem sylabować i głoskować. Myślę, że większość z tych ptaków znacie.
https://www.youtube.com/watch?v=vlXQqg1T07s
4. Posłuchajcie odgłosów ptaków, być może niektóre z nich budzą Was rano?
https://www.youtube.com/watch?v=37vogHo8m70&t=251s
5. Zapraszam chętne dzieci do dwóch bardzo ciekawych eksperymentów z jajkiem w roli głównej. Potrzebne będą jajka, sól, woda i ocet. Myślę, że posiadacie te rzeczy w domu. Instrukcję zobaczcie na filmikach poniżej. Miłej zabawy!
https://www.youtube.com/watch?v=40LNVHOPEds
https://www.youtube.com/watch?v=8ywdW2eRyTE
6. Ćwiczenia oddechowe ,,Ptasie piórka” – rozwijanie pojemności płuc.
* Zdmuchiwanie kolorowych piórek z dłoni (zamiast piórek można wykorzystać kawałek papieru, z którego wycinamy kształt piórka)
* Podrzucanie piórek do góry i dmuchanie na nie, by jak najdłużej utrzymać się w powietrzu.
* Dzieci z rodzicami ustawiają się z dwóch stron stolika i starają się przedmuchać piórko na stronę przeciwnika.
7. Na koniec trochę ruchu.
Wstań i wykonaj kilka poleceń:
- 4 przysiady
-3 podskoki na prawej nodze, 3 na lewej,
- 2 przysiady
-5 pajacyków,
-chwyć się za kostki u nóg a teraz hop do góry,
- bieg w miejscu z wysoko uniesionymi nogami
-pokręć głową w koło, do przodu do tyłu,
- poruszaj rękami, jakbyś pływał,
- naśladuj bociana, żabkę skacząc i węża pełzając.
Zmęczony? Nie? To powtórz wszystko jeszcze raz! Dobra robota! Kilka wdechów i wydechów i odpocznij!
Na dziś już koniec, powtórz jeszcze nazwy ptaków, które dziś poznaliśmy, narysuj jeśli potrafisz jednego z nich, a może całe „stadko”, zachowaj rysunek w teczce a po powrocie do przedszkola pokażesz swojej Pani. Pozdrawiamy!