Dzień dobry kochani!
Dzisiejsze zajęcia chcemy rozpocząć od burzy mózgów. I teraz zadanie dla rodziców: Zapytajcie dzieci czy wiedzą co oznacza powiedzenie „W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH” Porozmawiajcie o tym co należy robić by być zdrowym. Czego powinniśmy unikać, a co jest wskazane w dbaniu o zdrowie. Jestem przekonana, że dzieci mile was zaskoczą.
1. Teraz drodzy rodzice przygotujcie kosz owoców i warzyw. Zbierzcie jarzyny, które macie dostępne w domu. Dziecko ma za zadanie rozpoznać i nazwać dany owoc lub warzywo. Później dzielimy dary na dwie grupy: jedna to owoce a druga to warzywa. Dziecko przekłada i nazywa: to owoce, a to warzywa.
Pięciolatki dzielą nazwy warzyw na sylaby, przeliczają je.
Sześciolatki dodatkowo próbują wyodrębnić pierwszą i ostatnią głoskę nazw warzyw i owoców.
2. Po wytężeniu małych główek, przyszła pora na wysłuchanie wiersza Stanisława Kraszewskiego, pt. “Witaminowe abecadło”.
Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B – bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy!
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C: porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna!
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.
3. Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadają na pytania:
Dlaczego powinniśmy jeść dużo warzyw i owoców?
Burza mózgów:
- zdrowe,
- mają dużo witamin
- smaczne
- można zastąpić nimi słodycze
- uodparniają na choroby
W jakiej postaci możemy spożywać warzywa i owoce?
(surowe, gotowane, mrożone, dżem, kompot)
Co przyrządzamy z owoców i warzyw? (soki, ciasta, zupy, surówki)
O czym należy pamiętać przed zjedzeniem owocu lub warzywa?
(zwrócenie uwagi na higienę)
4. A teraz zabawa w odkrywanie smaków. Przekrawamy owoce i warzywa tak aby dziecko mogło spróbować smaku. Zasłaniamy dziecku oczy i za pomącą zmysłów zapachu i węchu ma ono rozpoznać owoc lub warzywo, którego spróbowała. Określamy również smaki: kwaśny, słodki, słony, gorzki.
5. Rób to, co mówię. Zabawa ruchowo-naśladowcza – dzieci spacerują po pokoju, na sygnał zatrzymują się, słuchają i wykonują polecenie rodzica:
Jabłko, gruszka i daktyle – klaśnij w ręce razy tyle (klaskanie dwa razy)
i kapusta, i ogórek – cztery razy podskocz w górę (cztery podskoki )
marchewka, pietruszka i bób – trzy przysiady zrób (trzy przysiady )
kalarepa i mak – za brzuch/uszy się złap!
6. Pobawmy się teraz przy dźwiękach wesołej piosenki "Witaminki, witaminki"
https://www.youtube.com/watch?v=slRcdBWNb0o
7. Na zakończenie dla dzieci starszych utrwalmy poznaną wczoraj literkę A,a
Narysujcie jedną lub kilka rzeczy rozpoczynających się na głoskę "a", pod każdym rysunkiem narysuj tyle kwadracików ile głosek ma dany wyraz.
Zdjęcia Waszych prac możecie wysłać w komentarzach na grupie facebookowej :)
Dzieci młodsze mogą narysować ulubione warzywo :) i też wysłać zdjęcie pracy.
Pozdrawiamy sedrecznie :) Do jutra!