1.W tym tygodniu porozmawiamy sobie o łące, już wspominaliśmy troszkę o niektórych mieszkańcach łąki w kwietniu, ale teraz dowiemy się o wiele więcej, zwłaszcza, że żyją na niej bardzo ważne i potrzebne zwierzęta i owady.
2.Posłuchajcie i oglądnijcie film pt.”Przygody Skrzata Borówki”- Łąka”
https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
3.Powiedzcie teraz:
- Jakie imię ma skrzat, który oprowadzał nas po łące?
-Jakie zwierzęta spotkał na łące
-Skąd wzięła się łąka?(jak powstała)
-Jakie kwiaty i owady zauważyliście?
4.Czas na zabawę przy piosence pt.”Na majowej łące”
https://www.youtube.com/watch?v=cb0dNXPEYoc
5.Kochani popatrzcie uważnie na ilustracje łąki :
-Policzcie ile jest owadów?
-Ile jest ptaków?
-Ile jest zwierząt ?
-Czego jest więcej, ptaków, czy owadów ,o ile wiecej ?
-Kto żyje pod ziemią ?
6.Moi drodzy wiecie już, że łąka jest mieszkaniem wielu zwierząt i owadów, dlatego należy pamiętać ,że nie możemy dopuścić do tego żeby te zwierzęta i przyroda przestały istnieć. Przecież kochamy zwierzęta, kwiaty, piękne motyle, bociany. Jedną bardzo ważną rzeczą jest nie wypalanie traw ,łąk.
Przypomnijmy sobie o ekologii i ochronie przyrody, to nasz temat na ten rok szkolny. Przypomnijmy sobie numer telefonu do straży pożarnej -998
Zobaczcie co stanie się ze zwierzętami w czasie pożaru.
Przypomnijmy sobie wszystkie ważne numery alarmowe:
Nie tak dawno, bo 4 maja obchodzony był Międzynarodowy Dzień Strażaka!
7 . Na koniec zachęcam was do cyklicznego pełnienia dyżurów, takich jak: nakrywanie do stołu, odnoszenie naczyń po posiłku, sprzątanie swojego pokoju, podlewanie kwiatów, ścieranie kurzu itp.
Podczas pełnienia dyżuru włącz sobie piosenkę pt.”Piosenka o sprzątaniu domu”
https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w
8.Praca w kartach pracy; -5,6-latki,książka fioletowa str.36,37-tutaj jeszcze raz opowiedzcie o łące, ale pamiętajcie ,całymi zdaniami str.41.
4-latki str. 48,49
A na popołudnie zapraszam na krótki film”25 ciekawostek o których jeszcze przed chwilą nie miałeś pojęcia”.
Jest naprawdę ciekawy
https://www.youtube.com/watch?v=NJwgFeqAvQE
Dla chętnych zapraszam na gimnastykę buzi i języczka
„Przygody Języczka-Wędrowniczka"
Opowiadamy bajkę, w czasie, której dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe:
Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie - pomyślał.Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym)
- Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek.
Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka o wałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej).
W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącika ust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (język przeciska się przez zaciśnięte zęby).
Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:
- Parskaczy (wykonujemy motorek wargami),
- Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
- Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
- Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i malutkich (cich naśladowanie odgłosu Indian).
Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego.
Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum - kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum - plum).
Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się: - chmury zostały rozdmuchane.
Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód - pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.