1. Witam Was kochane dzieci.
Zacznijmy dzisiejsze zajęcia od wiersza pt.:„Segregujcie śmieci”.
Spójrzcie na obrazek poniżej, są na nim kosze w różnych kolorach. Rodzice przeczytają Wam co do którego wolno wrzucać.
„Segregujcie śmieci”
Czy wiesz, co oznaczają te kolory –
- niebieski, żółty, zielony?
Każdy kolor inny pojemnik oznacza,
do pojemników różne śmieci się wtłacza.
Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach,
przeczytane gazety, zapisane kartki – jest on bardzo ważny.
To pojemnik na papier – zna go uczeń każdy.
Zielony – kolor wesoły z daleka ogłasza
„Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione talerze!!!”,
czyli szkło – w głównej mierze.
Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki,
wrzuć tutaj plastik, żal po nim – niewielki.
By las był zielony, wody nie ubyło
i każdego ranka wokół było miło
piątek czy niedziela – pamiętajcie dzieci
prosi Matka Ziemia – SEGREGUJCIE ŚMIECI!!!
2. Posłuchajcie teraz piosenki o segregacji i recyklingu. Zastanówcie się co to jest RECYKLING?
https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Na świecie rosną coraz wyższe góry odpadów i śmieci. Każdy z nas w ciągu roku wyrzuca kilkaset kilogramów śmieci!
- Co robicie ze śmieciami w swoim domu?
- Kto w Twoim domu odpowiada za wynoszenie śmieci?
Wyjaśnienie pojęcia
Segregacja – sposób gromadzenia odpadów, polegający na ich podziale ze względu na rodzaj materiału z którego zostały wytworzone, celem ich jest powtórne wykorzystanie.
Ze zbierania i segregowania śmieci płyną liczne pożytki.
- Jaki jest dalszy los tych odpadów?
Z makulatury i starych szmat produkuje się papier. Dzięki temu nie trzeba ścinać drzew, których drewno też jest używane do produkcji papieru.
Złom jest przetapiany w hutach na metale, potem produkuje się z nich np. karoserie samochodów. Aluminiowe puszki po napojach skupują huty aluminium – powstają nowe puszki. Z plastikowych odpadów, po ich zmieleniu i rozpuszczeniu, powstają tworzywa sztuczne i pianki oraz nowe opakowania plastikowe. Szkło przetapiają huty szkła – służą do wyrobu nowych opakowań szklanych).
Każdy z was słyszał kiedyś takie słowo jak: RECYKLING. Oznacza ono powtórne wykorzystanie materiałów (posegregowanych odpadów) do ponownego przetworzenia. Tak jak w wykonanych przez Was pracach, z butelek, kartonów i innych niepotrzebnych śmieci powstały wspaniałe przedmioty.
RECYKLING ZACZYNA SIĘ W DOMU
- Każdy nasz wybór czy decyzja zakupowa ma wpływ na to, jak szybko i w jakiej ilości produkujemy odpady. Dlatego np. idąc na zakupy zabierzmy ze sobą torbę z materiału, zamiast korzystać z plastikowych reklamówek. Kupujmy opakowania zbiorcze, co zmniejszy liczbę zużytych pudełek czy butelek. Jednak przede wszystkim, kiedy wybieramy się do sklepu i zamierzamy coś kupić, zastanówmy się czy naprawdę tego potrzebujemy. Korzystajmy z artykułów wielokrotnego użytku, np. drugie śniadanie pakujmy do pojemnika zamiast zużywać codziennie metry papieru lub folii. Bardzo ważna jest też odpowiednia segregacja śmieci już we własnym domu, co ułatwi ich recykling na dalszym etapie – pamiętajmy o tym. Pamiętajmy, aby zgniatać puszki czy plastikowe butelki, dzięki czemu zajmą mniej miejsca. Stare ubrania i zabawki w dobrym stanie mogą trafić np. do domów dziecka, a książki zyskać drugie życie w bibliotece. Wszyscy mamy wpływ na naszą planetę!
3. Poruszajcie się teraz do piosenki „Ziemia to wyspa zielona”
https://www.youtube.com/watch?v=-ZQTnkXpcCA
4. A teraz oglądnijcie bajeczkę o tym jak bohaterowie poradzili sobie ze śmieciami.
Odpowiedzcie na pytania: Czy łatwo jest segregować śmieci? Jakie błędy popełnili przyjaciele wyrzucając śmieci?
https://www.youtube.com/watch?v=I-b0z5LqhKc
5. Dzieci 5,6 letnie proszę o wypełnienie w książce fioletowej cz. 4 str. 18, 19, a 4 latki str. 41.
6. Na koniec dla starszaków i chętnych maluszków mam jeszcze quiz kończący wiedzę ekologiczną z tego tygodnia:
Oraz gry ekologiczne dostępne pod danym adresem:
http://ekodzieciaki.mos.gov.pl/ekogry
Pamiętajcie, że wszyscy mamy wpływ na naszą Ziemię, bądźmy strażnikami przyrody!
ANGIELSKI:
HELLO KIDS!
Uporządkujmy wiedzę o zwierzątkach z farmy. Na początek znana Wam już piosenka "Old Mc Donald had a farm"
https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo
Posłuchajcie teraz historii o małej czerwonej kurce, której nikt nie chciał pomagać:
https://www.youtube.com/watch?v=2E72TZy0LNo
I jeszcze na powtórzenie nazw zwierzątek zapraszam do gry:
http://www.sheppardsoftware.com/preschool/animals/farm/animalfarmgame.htm
GOOD BYE!!!